Nachtmann & český design

Vítězství v designérské soutěži NextGen Prague přineslo před osmi lety designérovi Romanu Kvitovi roční spolupráci s německou sklárnou Nachtmann, pro kterou navrhnul kolekci skla „SPHERE“. Ta patří k úspěšným kolecím nejen na našem trhu.

V kolekci navazuje na fenomén českého lisovaného skla. Jak spolupráce probíhala a proč šlo o spolupráci snů?

Co ses na spolupráci se sklárnou Nachtmann naučil?

Asi nejzásadnější věc je trvat na svých názorech, protože jako designér komunikuji s konstruktéry, s lidmi z marketingu a každý má na věc svůj názor, který se opírá o jeho zkušenost. Je důležité naslouchat, ale zároveň si nenechat do ničeho mluvit. I když od první skici to trvalo asi rok, než vyjel první kus z linky, nebyla to moc dlouhá doba, navíc při vývoji více položek. Člověk musí rychle reagovat na podněty z firmy, posílat skici, 3D modely, koordinovat technické záležitosti… Takže důležitá je i rychlost a rozhodnost.

Co tě zajímá na práci se sklem? Jak často jsi před spoluprací s Nachtmann jako produktový designér s tímto materiálem pracoval?

Abych řekl pravdu, je mi celkem jedno, s jakým materiálem pracuji. Mám rád hodně různých materiálů. Práce se sklem má svá úskalí a s každou jinou technologií se musíš připravit na něco nového. Takže to neustále stimuluje k přemýšlení a rozvíjení… Prostě fantazie pracuje. To je asi hlavní věc, proč člověka sklo chytne, nikdy to není nuda. Před prací pro Nachtmann jsme na UMPRUM na Produktovém designu realizovali studii pro sklárnu BOMMA, která se zabývala robotickým broušením skla. Taky jsem se podílel na „odlévání“ tavené skleněné plastiky a navrhoval sklenice ze simaxového skla. Teď ještě navazuji s diplomovou prací, kde se zabývám aplikací skla v architektuře, to znamená úplně jiný přístup: velké měřítko, bezpečnostní hlediska atd…

Jaká byla omezení a jaké bylo zadání od sklárny Nachtmann? Jak vaše spolupráce od začátku probíhala?

Vlastně nás nijak neomezovali, prostě řekli: lisujeme sklo a to dost dobře, zbytek je na vás… Ne, to trochu zjednodušuji. Dostali jsme vydatnou dávku informací ohledně výroby a chodu firmy i trhu. Absolvovali několik exkurzí, setkali se s majiteli. To vše se pozitivně podepsalo na celé práci. Jelikož to nebyl první ročník jejich spolupráce se studenty, vlastně jsme tušili, co chtějí. Většina výrobců totiž ví, že musí inovovat. Portfolio složené jen z osvědčených designů není všechno! Takže jsem pochopil, jak by měl být výsledný produkt charakterizován: mladý, současný design od mladého designéra a já k tomu snad ještě přidal respekt k našim sklářským kořenům. Musím říct, že to byl velmi příjemný úkol, od začátku se nám skvěle věnovali, jak hlavní supervisorka Stefanie Kubanek, tak všichni z Nachtmann týmu. Pro mne to byla spolupráce snů.

Co je na práci designéra pro tebe nejtěžší?

Vždycky je nejdůležitější vycítit nebo poznat, co klient vlastně žádá, nebo mu pomoci to najít. To je asi podstata věci. Nejtěžší věc, ale zároveň motivace. Jinak je to práce, jako každá jiná. Má své kreativní chvíle, ale i rutinu. Prošel jsem různými profesemi o letních brigádách nebo během školy a nemůžu si pomoct, ale přirovnal bych ji ke kuchaři: smíchat správné ingredience a dobrý výsledek je zaručen.

Je model podobných soutěží a spolupráce s firmami běžný? Jakým jiným způsobem může mladý designér začít obdobnou spolupráci?

Myslím, že studenti designu mají příležitosti účastnit se soutěží. Nevím, jestli je jich dost, ale jsou. Někteří výrobci systematicky podporují mladé designéry těmito podniky už řadu let, například IKEA, Electrolux. Určitě pozoruji trend, kdy firmy chtějí oslovovat i studenty, ne jen zavedené jména. Ale třeba nemají vypracovanou metodiku, jak k tomu přistupovat. Tady bych ocenil neziskovou organizaci Czechdesign, kteří zprostředkovávají takové záležitosti a vedou na tomto poli osvětu. Samozřejmě je možné jít za výrobcem sám a oslovit ho svou prací. Když se o něco dost zajímáš nebo řešíš nějaký problém a vymyslíš inovativní věc nebo produkt, tak by byla škoda ho nerealizovat. Potom automaticky hledáš někoho, kdo bude schopný to vyrábět. No a pak už jen záleží na tom, na koho narazíš.

Proč myslíš, že jsi vyhrál?

Pravděpodobně jsem ideálně skloubil jejich požadavky s tím, co jsem doopravdy chtěl navrhnout.

Na čem teď pracuješ?

Jak jsem říkal, tohle je poslední rok ve škole, takže teď aktuálně řeším diplomovou práci. V ateliéru se ještě věnujeme navrhování městského mobiliáře. Po úspěšné spolupráci s NIKE na Designbloku teď řeším se spolužákem Standou Holým mobilní prezentační prostor, který bude objíždět Evropu a pro renomovaného distributora kávy vymýšlím refreshment bar.

Publikováno na serveru Czech Design.

Náš tip pro prodejce

Chcete navázat spolupráci a vyzkoušet produkty Nachtmann například ve vašem eshopu nebo kamenné prodejně?
Kontaktujte: Pavla Preissová, E: pavla@designum.cz, M: +420 777 204 244

Přihlášení k newsletteru